Door
Ko van O.
Een
verlaat verslag van de subgroep “de Alpenmarmotten” over een paar dagen
off-road in de Alpen!
Waarom
verlaat………….? Ik was dit verhaaltje aan het afronden en zag dat ik de
contributie nog helemaal niet had betaald. En dat na vele uren noeste type
arbeid. Bovendien was het al 7 september, ik was te laat met dokken! Ik dreigde
mijn eigen verhaal niet te kunnen lezen in ons lijfblad want een lege omslag
zou mijn deel zijn. De enige optie was snel de contributie betalen en dit
verhaal een clubblad doorschuiven.
Waarom
een subgroep………………………? Omdat je anders niet aan de nieuwste trend binnen de DTA
meedoet! Er zijn namelijk al diverse subgroepen gesignaleerd. ” De woevers”
, te pas en te onpas schieten steekvlammen van 10 meter en meer de lucht in
tijdens treffens. Nog even en ook drukke winkelcentra worden geconfronteerd met
dit nieuwe fenomeen! “De aanhangers” , de trouwe tweewielers worden
door deze subgroep steeds vaker naar evenementen vervoerd op aanhangers of met
bestelbusjes. Verder zijn er de “forum fanaten” , altijd met helm op
achter de computer en met de motorfiets stationair draaiend in de tuin. Je kunt
dan direct vertrekken wanneer Fred weer een last minute activiteit lanceert.
Verder fungeren ze als helpdesk bij vragen of problemen van anderen. Niet te
vergeten zijn “de clubbladlezers” , ze betalen jaarlijks trouw de
contributie en vermaken zich uitstekend met alleen het clubblad. En wat te
denken van “de rallyraid riders” , “ de tweecilinder boys” en
“de niet Yamaha-mannen”. Sommige leden horen bij geen enkele subgroep
en anderen weer bij bijna allemaal…………………..!
Geen
wonder dat het DTA-bestuur over lange tentakels dient te beschikken om één en
ander onder controle te houden. Gelukkig kunnen ze altijd de hulp inroepen van
de subgroep “de politieagenten” , herkenbaar aan stevige zwarte
lederen broek met witte bies. Eventueel aangevuld met een infiltrant van het
CRI en een onderzeeboot kapitein!
En
nu dan weer “ de Alpenmarmotten”.
Het
vertrek was gepland op zaterdag 13 augustus jl. Jan Rad, Paul vd B en
ondergetekende Ko van O. hadden voor zaterdagavond in de Ardennen afgesproken.
Roel Sniedt zou op eigen gelegenheid naar Briançon (F) rijden en misschien
zelfs een dag eerder vertrekken. Deze morgen rond half elf ben ik bij Paulus.
Hij was de afgelopen week erg druk geweest en had nog geen spullen kunnen
pakken en ook zijn XTZ660 was nog niet geheel wedstrijd klaar. Paul stortte
zich op het eerste en ik op zijn motorfiets. Na twee drukke uurtjes en een paar
borden macaroni en een tussenstop bij Termaat konden we vertrekken richting de
Ardennen. Via binnendoor wegen en een stuk snelweg om Aken werd koers gezet
naar het zuiden. Er stond wel wat wind maar het bleef droog. Rond halfacht
arriveren we bij het huis van Jacolien in Comblain au Pont en Jan Rad
arriveerde 20 seconden later. Een ongelooflijk sterk staaltje DTA planning wat
nog nooit was vertoond, wat een timing! Het was onduidelijk of het huis al door
anderen bezet of verhuurd was maar dit bleek niet het geval. We hoefden ons
niet in te vechten maar konden rustig onze intrek nemen in de woning. Daarna
een bakje friet en een biertje halen in de kroeg.
De
volgende ochtend zagen de Ardennen er zoals zo vaak erg troosteloos uit. Het
had de hele nacht flink geregend en aan de lucht te zien bleef dat nog wel even
zo. Maar de nodige Leffe’s hadden ons de hele nacht in coma gehouden en we
hadden dus niets van het slechte weer meegekregen. Na een paar bakken koffie en
een snel ontbijt werden de motoren gestart. Het vele regenwater werd massaal
afgevoerd door de geultjes en beekjes naast de wegen. Wat een water kwam er
naar beneden in de inktzwarte Ardennen. Jan rijdt voorop en zijn nieuwe
navigatiesysteem met vrouwenstem zou ons snel en vakkundig uit deze duisternis
leiden. Paul en ik hadden er alle vertrouwen in maar toen we na 4 kilometer en
10 minuten weer het huis van Jacolien passeerden was er duidelijk iets mis en
sloeg de twijfel toe. Een instelfoutje volgens Jan, maar misschien wilde het
navigatiesysteem gewoon naar binnen en lekker bij de kachel liggen. Daarna ging
iets beter en zijn we uiteindelijk via Denemarken richting Dijon gereden. Paul
heeft er vandaag overduidelijk erg veel zin in en is weer helemaal los. Paulus
rijdt heel stevig door en laat geen gelegenheid onbenut om in te halen. Eenmaal
komt hij ons zelfs over het naast de hoofdweg gelegen zandpad voorbij denderen
alsof Jan en ik stil staan! Andere keren staat juist hij weer stil en heeft
zijn oude beroep van mannequin weer opgepakt. Niemand wisselt per dag namelijk
zo vaak van jas, regenkleding, handschoenen, zonnebril, panty’s en babydol dan
Paulus de Crosskabouter! In Dijon nemen we een “Formule 1 hotel” ! Het is wel
benauwd in de kleine drie persoonskamer en dat word alleen maar erger als we
door het enige raam alle bagage naar binnen takelen en er de regen kleding
laten drogen. We moeten tijdelijk even onze kamer ontvluchten en gaan eten in
een even verderop gelegen restaurant. Het is laat als we terug komen en de TV
laat alleen nog blote dames zien en op de gang is het lawaaiig van
(aangeschoten) jongelui!
De
volgende ochtend zijn we voor zevenen uit de veren en gaan lekker ontbijten. Er
lopen zulke dikke gedrochten rond die staand ontbijten omdat ze niet in staat
zijn plaats te nemen op de aanwezige picknick banken. Als deze mensen, van het
formaat walrus, aan het strand gaan liggen zonnen worden ze ter plekke door
Greenpeace weer de zee in getrokken! Rond een uur of negen vertrekken we voor
de laatste ruim 400 km naar Briançon. We nemen geen meter snelweg en toeren
lekker binnendoor. Het weer is best redelijk en het blijft overwegend droog.
Boven op de Col de Galibier is het echter ijzig koud. Tijdens het maken van
foto’s bevriezen bijna mijn vingers. Het is wachten op Paul. Zijn motor heeft
problemen met de hoogte en stottert behoorlijk en houd af en toe in.
Waarschijnlijk een smerig luchtfilter. Als we de Col de Galibier af rijden
wordt het langzaam warmer en gaat de wind liggen. Wel is het erg druk op de
weg. Het is nog schoolvakantie en dat is goed te merken aan de enorme stroom
caravans en campers. In Briançon raken we elkaar even kwijt maar arriveren
uiteindelijk toch samen op de camping La Vachette een paar kilometer ten oosten
van Briançon. Roel komt ons al tegemoet lopen. Hij is gisterenmiddag al
gearriveerd en heeft er al anderhalve dag off-road rijden opzitten. We gaan
onze tentjes opzetten om vervolgens een restaurant te zoeken. In het eerste
restaurant komen we om onduidelijke redenen niet binnen en het tweede
restaurant, gelegen aan de hoofdweg naar Italië, lijkt wel een hol van een
kluizenaar! Maar goed de maagjes rammelen en dan ben je wel eens iets minder
kritisch. Wij dus naar binnen in het “Michelin No-Star restaurant” en wat we
voorgeschoteld kregen was van erg wisselende kwaliteit. Tot en met het
voorgerecht was alles onder controle evenals mijn lamsvlees en de pizza van
Roel. De pasta van Jan en Paul wordt veel te laat en ijskoud geserveerd waarop
beide heren amok gaan maken in de keuken. Dat maakt op de eigenaar en de kok
bitter weinig indruk want die zijn zelf lekker buiten aan het eten en laten de
boel de boel. Terwijl Roel en ik lekker aan het uitbuiken zijn zitten Paul en
Jan nog steeds met een lege maag wazig voor zich uit te kijken. Vooral Jan
maakt een totaal geRadbraakte indruk. Als we aanstalten maken om dan maar af te
rekenen komt er beweging in de zaak of beter in de pasta. Een half uur later
komt de kok eindelijk, en met excuses, de pasta brengen. Door het lange wachten
hebben ook Roel en ik weer honger gekregen en wordt er nog maar een grote pizza
bijbesteld die vervolgens tot de laatste kruimel wordt verorberd. We nemen er
nog een paar biertjes bij en na het nagerecht heeft een ieder de maag redelijk
vol en duiken we flink vermoeid onze tenten in.
De
volgende morgen is het ijskoud en ligt er ijs op het zadel van de motoren!
Brood halen bij de bakker en koffie zetten. Zodra de zon doorkomt wordt het
snel warm en de lucht is werkelijk strak blauw. Het beloofde een prachtige dag
te worden en dat werd het ook. Rond tien uur vertrekken we richting
Bardonecchia (I) over de Col de l’Echelle en daarna direct de Col de Sommeiller
op. Na een paar kilometer gaan we eerst koffie drinken en even verderop houdt
het asfalt op. De Sommeiller is geen vreselijk moeilijke Col maar wel lang en
met af en toe grote stenen. Ongelooflijk hoeveel standaard personen auto’s,
busjes en ATB-ers proberen naar de top op ruim 3000 meter te rijden. De
Italianen zijn op dat gebied gestoord. Hele gezinsauto’s worden ernstig
mishandeld of in puin gereden over de af en toe pittige off-road piste. Ik
twijfel zelfs of ik hier wel mijn met Landcruiser zou willen rondrijden. De
off-road eigenschappen van de nieuwe 660 vallen me gaande weg de Col zeker niet
tegen! Boven op de top was een bestaand barak of gebouw verdwenen. We hebben
een prachtig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen in de verte. Dan is het
tijd voor de afdaling en de nodige foto’s onderweg.
In
een klein plaatsje houden we pauze en nemen als toetje nog even de pistes en
Cols rondom Lago Nero mee, ook een geweldig mooi gebied. We nemen de tijd om
even een uurtje in de zon aan het water te liggen. Daarna gaat het over de
onverharde piste door richting de camping. In de bocht ligt een XTZ 660
ongelukkig op zijn zijkant. Omstanders moesten de hevig tegenspartelende Paulus
tegen de grond drukken en in bedwang houden. Jan Rad en ik zijn druk bezig om
de motorfiets van alle kanten te fotograferen. Ondanks dat de benzine aan alle
kanten wegstroomt laten wij ons niet door de bestuurder stressen. Bovendien
moet er nog een sporen onderzoek plaatsvinden. Maar het blijft onduidelijk of
Paul, als een jonge hond volgas de binnenbocht indook, of dat Roel met een
vertragingstechniek, de buitenbocht bezet hield! Met een afgebroken spiegel,
richtingaanwijzer en een verbogen schakelpedaal valt de schade alleszins mee!
Daarna terug naar de camping. We passeren op een paar kilometer zeker vijf
verkeerslichten en lange files in verband met wegwerkzaamheden. Het is al bijna
halfacht als we op de camping aankomen. Op het terras van de camping drinken we
een paar stevige biertjes. Wat smaakt dat toch goed na zo’n stoffige en
prachtige off-road dag. We bestellen ook vier grote pizza’s die we wel bij onze
tent moeten op eten. Beetje duister allemaal. We krijgen gezelschap van een
dronken Fransman Gerard die alleen maar loopt te brallen dat hij bier voor ons
wil halen en bij Jan Rad in de tent wil slapen! Voor de rest komt er geen
zinnig woord uit.
We
gaan weer lekker snurken en ook de volgende dag hebben we stralend weer en gaan
we de Testa dell’Assietta rijden. Een mooie hoog gelegen piste in Italië over
verschillende bergkammen op een gelijkblijvende hoogte van ca. 2000 meter. Roel
had hem eergisteren ook al in z’n eentje gereden maar had er geen moeite mee om
daar nog eens heen te gaan. Ook hier was het druk met motorrijders, ATB-ers en
4x4 auto’s. De piste is niet moeilijk om te rijden door de vele lange vlakke
stukken maar af en toe duiken ook flinke stenen en pittige haarspeldbochten op.
Boven op de Col delle Finestre houden we lunchpauze en genieten van het
prachtige uitzicht en de besneeuwde bergtoppen ver voor ons. Daarna nog een
klein stukje piste voordat het asfalt begint. Deze asfaltweg naar het plaatsje
Susa is een aaneenschakeling van alleen maar haarspeldbochten om er bijna
misselijk van te worden. We gaan eerst lekker uitgebreid op een terrasje zitten
in het centrum van de stad. De motoren hebben we behoorlijk fout geparkeerd
naast onze stoeltjes. Maar niet voor lang want de eigenaresse van een kroeg
sommeert ons om dat te veranderen. Dan maar verkeerd parkeren aan de overkant
van de straat! Even later duikt de plaatselijke “polizia” op en zoekt op het
drukke terras naar de potentiële eigenaren van de verkeerd geparkeerde
tweewielers. Maar Roel, Jan en ik begrijpen totaal niet waar het overgaat en
trekken een zeker onschuldig gezicht. Net als we de situatie totaal onder
controle hebben komt Paul de hoek om zeilen. Hij was even geld aan het pinnen
en gaat volledig op de kletstoer met de agentjes. Dan weet je dat de gewonnen
situatie alsnog reddeloos verloren gaat. Maar we stonden toch op het punt om af
te rekenen en vertrekken voor weer een rondje Lago Nero en vervolgens terug
naar de camping.
Waar
gaan we vanavond eten is de grote vraag? Met de motor naar Briançon betekent
weinig of geen bier drinken. Het luxer restaurant in La Vachette wil ons niet
hebben. Dan maar weer naar onze vrienden van het “Michelin No-Star restaurant”.
We
worden als ware helden ontvangen. Waarschijnlijk zijn er nog nooit mensen
geweest die het aandurfden om hier in dit bouwval twee keer te komen eten. Hele
gesprekken komen op gang. De eigenaar heet Claude (of Kloot) en komt uit
Normandië en heef hier al 18 jaar een restaurant. Hij is vroeger zeeman geweest
en volgens eigen zeggen lopen er in iedere grotere havenstad wel kinderen van
hem rond. De kok heet Thierry en komt uit Straatsburg. Hij is echt van het type
12 ambachten en 13 ongelukken. Zijn CV vermeldt beroepen variërend van sanitair
monteur tot bijna politieagent. Het veertiende ongeluk is het feit dat hij hier
nu kok is want het eten is nog slechter dan eergisteren en heeft de smaak van
bleekwater. Thierry mist één voortand en daarmee komt hij goed weg. Want ik had
hem al zijn tanden uit z’n mond gemept bij zulke slechte culinaire prestaties!
Maar goed het is verder best een aardige jongen. We blijven de hele avond
lekker ouwehoeren en vertrekken laat richting de camping.
Het
eten is niet bij iedereen goed gevallen. De meeste van ons hadden een entrecote
gegeten en die zijn beslist niet gaar geweest. Eén van ons moest er ‘s nachts
helaas een paar keer uit om flink over te geven en heeft daarmee zo’n beetje de
hele camping als zijn territorium afgebakend. Zelf had ik een onrustig gevoel
in mijn maag maar moest ’s morgens wel een sprintje trekken richting
toiletgebouw. Tijdens deze sanitaire ontspanning bedacht ik me ineens waarom
het Duitse vrouwen skiteam in februari in het restaurant van Claude komt eten
zoals hij gisterenavond trots vertelde. Pure ploegen tactiek. Want met een
entrecote van Thierry in je maag wil je wel als een speer de piste af om met de
skibroek op de enkels een toiletgebouw binnen te glijden om eens flink uit de
broek te knallen!
Minder goed nieuws is tevens dat de weersomstandigheden drastisch aan het
veranderen zijn. Sinds de tweede helft van de nacht is het flink gaan regenen
en zo te zien wordt het nog lang niet droog. We ontbijten onder een afdak en
het is duidelijk dat de vele regen roet in het eten gaat gooien. We hebben twee
prachtige off-road dagen gehad maar het is over want verder off-road rijden kun
je wel vergeten. Het is veel te glibberig op de onverharde pistes in de bergen.
Binnen
een half uur is onze hele subgroep “de Alpenmarmotten” ontmanteld.
Paul ging deze natte donderdagochtend sowieso volgens planning vertrekken. Zijn
aanwezigheid is vanaf zaterdagochtend in Arnhem en omgeving weer vereist. Roel
heeft razendsnel zijn spullen gepakt en probeert vandaag nog in de buurt van
Stenay (Noord-Frankrijk) uit te komen (700 km) om bij goed weer hier nog twee
dagen off-road mee te pakken! Jan vertrekt al toerend in onbekende richting en
Paul en ik reden samen op tot bij de peperdure Frejus tunnel. Paul ging linksaf
voor de snelste weg naar huis. Zelf bleef ik nog een dagje langer in de Alpen
toeren maar ging daarna ook redelijk snel naar het noorden. Ik hoopte op een
weersverbetering onderweg maar zowel in de Jura, de Vogezen als in de Ardennen
was het nat en troosteloos. In Verdun overweeg ik weer een “Formule 1” te
pakken maar vind een dergelijke overnachting twee keer in een week iets teveel
van het goede. Dan voel ik me net een homo. Bestaat hier al een subgroep voor?
Het wordt dus eenvoudig kamperen op een soppige camping even verderop. Twee
dagen eerder dan gepland tikte ik weer aan bij de Klaproosstraat in Ommen. We
kunnen terug kijken op een zeer geslaagde en berengezellige week, alleen steken
de twee dagen off-road rijden een beetje schril af tegen de relatief lange
heen- en terugweg!
|