Reisverleden

Door Ko van O.

Midden jaren tachtig was ik nog student maar in de vakanties en op de zaterdagen werkte ik als vakkenvuller bij een supermarkt. Ik verdiende genoeg centjes om in 1985 een hagel nieuwe Yamaha XT500 te kopen. Dagelijks reed ik rond op deze fiets. Maar al snel was heen en weer naar school of een toertochtje door Duitsland niet interessant meer. In de jaren die volgde ging het steeds verder van huis en al mijn verdiende geld ging op aan de motorfiets en aan het reizen. Lees: Europa en Turkije (1985 t/m 1988)

In september 1988 kwam ik bij toeval in aanraking met de DTA (Dutch Ténéré Association), een motorvereniging rondom de Yamaha XT600 Ténéré. Binnen de club was enorm veel technische kennis in huis en veel leden hadden ook al ver buiten Europa gereisd. Drie leden (Willem, Gert-Jan en Peter) hadden het plan opgevat om een paar maanden door Noord-Afrika te gaan rijden en ik kon me bij hun aansluiten. Maar eerst afstuderen en een paar maanden werken voor het financiele plaatje. Lees: Noord-Afrika (1990)

Ruim een jaar later zit ik midden in het arbeidsproces en werk als constructeur bij de vrachtwagenfabrikant Scania in Meppel. Gelukkig een hele soepele werkgever en dat kwam goed uit want ik had nog steeds last van het reisvirus. Ik kon een hele lange zomervakantie opnemen en met een tweetal vrienden een prachtige motortocht maken. Lees: Midden-Oosten (1991)

Twee jaar later werkte ik inmiddels bij de firma IJssel Technologie in Zwolle. Ook hier kon ik goede afspraken maken om er af en toe een paar maanden met de motorfiets op uit te trekken. Lees: Het dak van de wereld (1993 t/m 1994) en Lees: Nederland naar Kaapstad (1997 t/m 1998)

Van deze laatste twee reizen heb ik destijds reisverhalen geschreven voor het motorblad MOTO'73. Tevens heb ik voor hetzelfde blad nog een artikel geschreven over het voorbereiden van een wereldreis.

Lees: MOTO'73 - Het dak van de wereld

Lees: MOTO'73 - Nederland naar Kaapstad, deel 1

Lees: MOTO'73 - Nederland naar Kaapstad, deel 2

Lees: MOTO'73 - Voorbereiden van een wereldreis

Na mijn Afrika trip van 1998 begon ik binnen IJssel Technologie meer oog te krijgen voor mijn collega Anouk dan voor landkaarten en Lonely Planet boeken. Anouk is ook een behoorlijk reislustig type. Waar wij vroeger altijd als gezin gingen kamperen in Frankrijk ging Anouk altijd met haar ouders kamperen in Denemarken of Zweden. Waar ik in de jaren daarna vervolgens koos voor het maken van hele lange trips ging Anouk er juist een paar keer per jaar wat korter tussenuit. Eén of twee weekjes met het vliegtuig naar Tunesië, Cyprus, Canarische Eilanden of Turkije. Daarnaast begon ze ook motorrijden steeds leuker te vinden en is ze in 1996 (in één keer!) geslaagd voor haar motorrijbewijs.

In het voorjaar van 1999 kocht Anouk een leuke Honda Ascott en konden we samen op pad. Eerst een beetje in de buurt van Ommen en later enkele toertochtjes door Duitsland. In juni 1999 reed Anouk op haar Ascott naar de Ardennen voor het jaarlijkse weekend van de DTA. Lees: Ardennenweekend (1999)

Een jaar later hebben we een rondrit op de motoren door Scandinavië gemaakt. Foto: Scandinavie (2000)

Ook Anouk leek het leuk om in de toekomst verre reizen te gaan maken. We kwamen allebei tot de conclusie dat dat met een auto leuker en gezelliger is dan met twee motoren. Met behulp van onze vriend Manfred hebben we in november 2000 een Toyota Landcruiser aangeschaft. Tot en met 2005 hebben we met deze auto 90.000 kilometer afgelegd, waarvan ongeveer de helft reis kilometers. De verste uithoeken waar we met onze Toyota zijn geweest waren Turkije (2001), Marokko (2002) en Scandinavie - Noordkaap (2005). Aleen van onze Turkije reis hebben we nog een reisverhaal geschreven. Lees: Turkije (2001)   

In 2006 hebben we weinig kilometers gemaakt met de Landcruiser. Dat jaar vlogen we de Atlantische Oceaan over en huurden in Canada een grote camper. Drie weken lekker rond getoerd en dit gecombineerd met familiebezoek.

Daarna hebben we de draad met onze Landcruiser weer opgepakt. Bij onze beide werkgevers konden we goede afspraken maken om voor een periode van 6 maanden verlof te nemen. We hebben onze Landcruser laten verschepen naar Buenos Aires (Argentinie). In Zuid-Amerika hebben we een geweldige reis gemaakt. Lees: Zuid-Amerika (2008)

Door onze auto vakanties is het motorrijden van Anouk er een beetje bij in geschoten. Haar Honda Ascott staat al stil sinds 2005.

Zelf rijd ik nog de nodige kilometers woon-werk verkeer op de tweewieler en probeer ieder jaar een toerweekje te organiseren met vrienden waarbij de bestemmingen varieren van Schotland en Tsjechie tot de Alpen en de Dolomieten. Daarnaast ben ik me meer gaan verdiepen in het off-road rijden. Ieder jaar rijden we een aantal prachtige off-road ritten in Belgie en Frankrijk.

Lees: De Alpen marmotten (2005)     Lees: Off-road Noord-Frankrijk (2009)

Onze Landcruiser staat nog steeds voor de deur of in de garage. Na Zuid-Amerika hebben we er geen verre reizen meer mee gemaakt.