Europa en Turkije (1985 t/m 1988)

Reizen zit denk ik in mijn bloed! Niet alleen heeft mijn vader vroeger als zeeman alle wereldzeeën bevaren, als gezin gingen we ook altijd kamperen. Daarbij was Frankrijk ons favoriete vakantieland. Tegenwoordig natuurlijk niets bijzonders, maar eind jaren zestig nog wel. Van onze Fiat 124 of Renault R12 werd de achterbank eruit gesloopt en maakte plaats voor een grote opgerolde bungalow tent waarop de kids konden plaats nemen. De eerste jaren zat ik daar samen met mijn één jaar jongere zus en in de jaren zeventig zat ik met drie zusjes op de achterbank. Wat ik van deze tijd herinner is dat mijn vader het gaspedaal flink intrapte op de kleine binnendoor weggetjes, er werd weinig gestopt en noch minder naar de omgeving gekeken. Als er op een dag geen 500 kilometer werd gereden was de vakantiedag bij wijze van spreken mislukt. Om de kroost op de achterbank zoet te houden werden we volgestopt met snoepgoed……………….

In Ommen woonden we midden in het bos en vanaf mijn 14e jaar verschenen de eerste brommers en werden er crossbanen uitgezet. Na verloop van tijd raak je tussen de bomen toch redelijk uitgekeken en kon je niet wachten tot je eindelijk 16 werd! Vanaf deze dag was ik dagelijks op de weg te vinden met een Yamaha FS1 en later een Honda MT5. Bijna alle familie in het hele land heb ik bezocht en met de Honda ben ik naar ons vakantie adres in midden Duitsland gereden. Twee jaar later moesten en zouden er snellere tweewielers komen. Ik kocht een Honda XL250s bij een plaatselijke motorzaak maar had hier een hoop technische problemen mee en relatief weinig plezier. Daarna volgde een zeer betrouwbare tweedehands Suzuki GSX400F. Het was een hele brave viercilinder maar niet echt spannend, alleen gebruikt voor woon-school verkeer en af en toe een toertochtje in Duitsland. In de vakanties en op de zaterdagen werkte ik als vakkenvuller bij een supermarkt en verdiende genoeg centjes om in 1985 een hagel nieuwe Yamaha XT500 te kopen. Deze fiets kostte destijds FL. 6.399,- en ik was apetrots. Met de komst van de Yamaha ging menige grens open…………………….

In 1985 en 1986 ging ik samen met een vriend van mij (Gerbrand Makkinga) een week raggen in de Ardennen. We stonden op een vaste camping en reden hele dagen off-road door de bossen en modder. We aten vooral patat en dronken veel Duvel bier.

Omdat je tijdens de studenten tijd 's zomers lekker lange vakanties hebt ging ik in 1986 tevens nog een weekje naar Denemarken en een maand later nog twee weken naar Engeland, Schotland en Wales.

In 1987 ging ik nog verder van huis. Ik wilde naar de Noordkaap rijden, heen via Zweden en Finland en terug door Noorwegen. Kilometers maken was belangrijk en de rest komt op de tweede plaats. Waarschijnlijk had ik het reistempo van mijn vader voor ogen en dacht dat het zo hoorde. Pauzes houden, van de omgeving genieten en af en toe een rustdag houden was taboe, iets voor mietjes. Dus na slechts 17 dagen en 7500 kilometer was ik al weer thuis. Uiteraard een paar kilo afgevallen want tijd om (voldoende) te eten was er niet.

De volgende reis in 1988 ging op dezelfde manier. Door de Oostblok landen werd koers gezet naar Turkije. Via Istanboel reed ik naar de prachtige streek Goröme. Vanaf hier naar het zuiden gereden en vervolgens de kust route terug gevolgd. Via Griekenland en het toenmalige Joegoslavië ging het huiswaarts. Na amper vier weken en 10.000 kilometer verder zat ook deze trip erop.

Dat alles nog steeds op mijn eenvoudige maar uiterst betrouwbare XT500 die er toen bijna 100.000 kilometer op had zitten met één zuiger revisie.